• Обновления [Recent Updates]

Список страниц, недавно добавленных на сайт

Получать уведомления об изменениях на этой странице по E-Mail
Receive an automatic E-Mail notification whenever content changes on this website



Свен Карстен: В гостях у каноника Криспаркла

Отправлено 7 окт. 2018 г., 8:37 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 7 окт. 2018 г., 8:38 ]

В этой маленькой статье я приглашаю вас заглянуть под крышу небольшого, но уютного жилища младшего каноника Криспаркла, пройтись по комнатам их квартиры, выглянуть из окна в садик, что расположен под их окнами и, может быть, решить одну-две весьма побочных тайны, которые предлагает нам роман ‒ а именно, тайну буфета со сладостями и тайну медицинской кладовки миссис Криспаркл.

Об устройстве их жилища и расположении комнат из самого текста романа известно лишь немногое (плюс ещё кое-что может рассказать нам одна из иллюстраций к книге), но сам дом на Улице Младших Каноников сохранился до сего дня, в сети есть планы его комнат, что и позволит нам восстановить ту обстановку, в которой Диккенс поселил своих персонажей.

Достоверно не известно, посещал ли великий писатель лично какую-нибудь квартиру в этом доме ‒ по крайней мере, я не нашёл упоминаний о том ‒ но с каноником Робертом Уайстоном, послужившим прообразом Септимуса Криспаркла, Диккенс (по уверениям самого Уайстона) был знаком, поэтому он мог и навестить его ‒ вместе с иллюстратором книги Люком Филдсом (для того, чтобы последний смог верно передать на рисунке обстановку гостиной миссис Криспаркл в сцене у пианино). Можно добавить ещё, что из самого текста книги создаётся отчетливое впечатление, что Диккенс точно знал, что описывал ‒ настолько выверенными представляются размеры комнат и расположение в них предметов мебели.

Давайте рассмотрим поэтажный план квартиры семейства Криспаркл, основанный на таком же современном плане квартиры номер два в том же сохранившемся до наших дней доме. Разумеется, нельзя сказать точно, имел ли Чарльз Диккенс в виду именно квартиру номер два, но все остальные шесть квартир в этом доме построены по одному "террасному" проекту, и потому однотипны.


>>> Читать дальше [Read more]

Lutz Büge: Der Fall Edwin Drood

Отправлено 23 авг. 2018 г., 6:25 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 23 авг. 2018 г., 6:25 ]

Ein viktorianisches Geheimnis

Ein verschlafenes Nest im England des 19. Jahrhunderts: ein sportlicher Vikar, der bei seiner Mutter wohnt, ein exotisch-schönes Geschwisterpaar aus den Kolonien, ein opiumsüchtiger Kantor und sein reizender Neffe. Wie in Filmen von Alfred Hitchcock scheint die Welt in Ordnung zu sein, aber dann geschieht das Undenkbare: Edwin Drood, der Neffe des Kantors, verschwindet spurlos. Die Bewohner des Städtchens geraten in Aufruhr ... und der Autor Dickens stirbt, ohne seinen letzten Roman vollendet zu haben.

Lutz Büge präsentiert einen Schluss, wie ihn Dickens nicht besser hätte schreiben können: Die Guten werden glücklich, die Bösen werden bestraft, die Liebenden finden zueinander, und die Seelen der untoten Romanfiguren werden endlich erlöst!

>>> Читать дальше [Read more]

Christopher Lord: The Edwin Drood Murders

Отправлено 22 авг. 2018 г., 11:36 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 22 авг. 2018 г., 11:37 ]

Simon Alastair pushed away the barely touched breakfast that houseboy/chef Jude Hexam had laid before him. This morning he had several things on his mind. Food wasn’t one of them.

“Sorry you didn’t like it, dude,” Jude said.

“We have a no-dude rule here,” Simon told him matter-of-factly. “I’m old-fashioned that way.”

“No worries,” Jude said, a goofy grin spreading across his handsome face. In his three days on the job, Jude had used that expression frequently, Simon noticed; maybe he really was worry-free. As Simon reasoned, at twenty-two, with his looks and talent, Jude must assume that no worries would ever line that gorgeous face and brow. “What should I call you, then?” Jude asked.

“Simon will do,” he answered.

“Okay, boss,” Jude said. He removed the leek and Camembert frittata, whole-grain toast with artisan butter, and fruit cup. Jude could cook, Simon had to give him that. Jude put the plate on the kitchen island and began cleaning up the gas cooktop.

Simon shook himself out of his reverie. “I’m sorry,” he said. “Breakfast was fine. I’m preoccupied.” He looked at the open laptop in front of him, and then closed the lid.

Reading more about your sexy man?” Jude asked.

Pete Orford: The Mystery of Edwin Drood: Charles Dickens' Unfinished Novel and Our Endless Attempts to End It

Отправлено 20 авг. 2018 г., 10:50 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 20 авг. 2018 г., 10:50 ]

This is a book about fanfiction, and the extraordinary response of readers to Charles Dickens’ final - and unfinished - book, The Mystery of Edwin Drood. Since its publication in 1870, there have been hundreds of theories about the existing fragment of the book, trying to argue for how they think the story might end. Depending on your level of cynicism, the volume of responses is either a damning indictment of reader infatuation and conspiracy theories, or a standing testament to the continued admiration and relevance of Dickens and his works. In truth, it is a little of both, and one of the more remarkable aspects of researching the many theories of Drood’s end is the recurring pattern in their structure - be it an article or monograph, the first ten percent of the argument is always a well-argued, objective overview of the theories that have come before, coupled with a sound recognition of how those earlier authors all lost objectivity and succumbed to their own ideas at the expense of any real evidence. The final ninety percent is then a slow descent into subjectivity as the author ultimately becomes everything they have just criticised, pushing their own ideas with the same manic level of certainty in their veracity. Indeed, for many years now Drood studies have been seen in relation to Dickens scholarship much as alchemy is seen to science - an important forebear to the field, of which many prominent figures have previously indulged, but one that most modem-day counterparts try to distance themselves from. Like Frankenstein, or any other scientist of the Hammer Horror genre, he who decides to investigate Drood is looked upon with an element of pity by those who know the ultimate end of all who try to unlock its mysteries, as methodical research in quiet libraries slowly but surely leads to standing in the laboratory of a lightning-struck castle screaming ‘He’s alive! EDWIN’S ALIIIIIIIIIVVVVVEEE!’

>>> Читать дальше [Read more]

Эллен Кавано: Магнетизм, гипноз и убийство: оккультизм в «Тайне Эдвина Друда»

Отправлено 15 июн. 2018 г., 8:55 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 15 июн. 2018 г., 8:55 ]

Законы алхимии гласят, что философский камень наделяет способностью превращать недорогие металлы в золото и дает своему владельцу бессмертие. Его обладателю гарантируется бесконечная и вневозрастная жизнь, если он не падет жертвой двух из четырех основных элементов оккультного мировоззрения: огня или воды, то есть, не сгорит или не утонет. В романе Чарльза Диккенса «Тайна Эдвина Друда» герои пользуются тайными возможностями алхимии и животного магнетизма1 для получения философского камня, называемого также «эликсиром жизни». По всеобщему мнению, только этот камень может постоянно выстраивать бытие человека по раю, даруя ему вечную и приподнято-радостную жизнь. Когда с помощью всех оккультных методов произвести эликсир бессмертия не удается, человек ослабляется этим поражением и для восстановления энергии и жизненных сил вынужден потреблять тайно приготавливаемый магический эликсир. Эти легче доступные, но менее мощные эликсиры можно приготовить из гашиша, опиума и других наркотиков, и они временно преобразуют душу. Потребитель испытывает мимолетный восторг из-за того, что эликсир позволяет их душам преодолеть земную материальность, освободиться от своих тел и войти в божественную сферу.

После принятия в 1833 году закона об отмене рабства в Великобритании девятнадцатого века наступил общественный беспорядок. Закон эффективно расформировал институт рабства в большей части Великобритании за исключением территорий, принадлежавших Ост-Индской компании, в которые входили острова Цейлон и Святой Елены, вдохновившие Диккенса на создание образов Елены и Невила Ландлесов. В поисках руководства и авторитетного мнения общественность обратилась к появившимся пророкам и возрождающемуся оккультизму. Оккультные идеалы и братства быстро набирали популярность по мере того, как харизматичные шарлатаны, вроде Франца Антона Месмера и Паскаля Беверли Рэндольфа эксплуатировали новизну оккультных доктрин, используя в своих интересах ограниченное понимание науки и медицины наивной общественностью и маскируя собственные эгоцентричные желания незаконной филантропией.

>>> Читать дальше [Read more]

The Indianapolis Journal: Mystery of the Murder of Edwin Drood Solved by Readers

Отправлено 11 апр. 2018 г., 2:14 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 11 апр. 2018 г., 2:15 ]

The Journal publishes below the prize-winning contributions in the Edwin Drood Mystery Contest. Owing to the unexpectedly large number of contestants the labors of of the Jury of awards have been severe, but they have performed their duty with strict impartiality under the contest conditions. By these conditions it was necessary that the prizes should be awarded to the contributions showing the most plausible ending of Dickens' unfinished novel. The theory upon which the judges acted was that Edwin Drood should be found in one of the Cathedral tombs. The atmosphere of tragedy which marks the story from first to last make it clear, the judges believe, that the author had no intention of resurrecting the hero of the story. The sinister significance which was given by Mr. Dickens to John Jasper's night prowlings In the cathedral, to the incident of Durdle's keys, to the reference to the piles of quick-lime, to the displaced hands of the cathedral clock and, above all, to the horrible ravings of the villain in the opium den, convinced the judges that they must act on the theory that Edwin Drood was murdered and thrown from the cathedral tower, his body concealed in a tomb, covered with quick-lime, and that the hag who presided at the opium den should play an important part in the detectives' efforts to unravel the mystery.

Under this decision a large number of most excellent contributions were necessarily disqualified. About 25 per cent of the solutions received were written on the theory that Drood had either voluntarily disappeared or had been assaulted by Jasper and left for dead but had later recovered. Many of the contestants made the mistake of paying very much more attention to the possible matrimonial alliances of the story than to the unraveling of the mystery of young Drood's disappearance. A considerable number of solutions were disqualified because they largely exceeded the specified space limit. In addition to the prize-winners there was a large number of solutions which were possessed of much merit and the Journal publishes a list of these as having received honorable mention. The contest has aroused great interest throughout the city and State and the Journal wishes to express its thanks to the gentlemen who have acted as Judges for their courtesy and care in the discharge of the duties which they have so cheerfully assumed.

>>> Читать дальше [Read more]

Deanna Madden: Helena Landless

Отправлено 25 февр. 2018 г., 4:47 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 25 февр. 2018 г., 4:47 ]

When I was six, I saw a man bitten by a cobra. It happened in the marketplace in Colombo, where my brother Neville and I had been taken by our ayah, a young Indian woman who was hired to watch us. The cobra belonged to a fakir who earned a few rupees by charming it out of a basket. That day a circle of people had gathered around him. The crowd seemed as mesmerized by the fakir's flute as the cobra that was slowly rising from the basket. It was as if time stood still. The only thing that moved was the cobra, and it rose so effortlessly that it hardly seemed real. It reminded me of a rope trick I had seen another fakir perform. Only this time in place of the harmless rope end was the flat hooded head of the cobra. I watched, entranced, until the music died away. We all held our breath, waiting for something to happen. Then the cobra lunged at a man in the crowd wearing a white turban. The man screamed as the cobra sunk its fangs into the arm he had raised to shield his face. The basket was knocked over, and people scattered in all directions. Our ayah hurried us away and afterward begged us not to tell what had happened. We never told, but for a long time both Neville and I were haunted by bad dreams. To this day it is one of my most dreadful memories of Ceylon.

Neville and I were born in Ceylon, he six minutes ahead of me. Our father was an officer in her Majesty's service who died so young we couldn't remember him. Our mother remarried because she had no way to take care of us, let alone herself. She died when we were six, leaving us orphans at the mercy of our stepfather, a tyrant who begrudged us food and sometimes beat us. When he died thirteen years later, we were sent back to England to be wards of Mr. Honeythunder, a philanthropist who took an interest in orphans of the empire. Mr. Honeythunder had no intention of taking us into his household. Even before we arrived in England, he had made arrangements for us. He had found a cleric in Cloisterham, a sleepy cathedral town some three hours distant from London, who would tutor Neville, and a seminary for young women located near the cleric where I could study as well. This was his plan for us until we would come of age, at which time he would wash his hands of us entirely.

>>> Читать дальше [Read more]

Свен Карстен: Идентификация Елены

Отправлено 24 февр. 2018 г., 4:51 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 24 февр. 2018 г., 4:55 ]

Рассказывают, будто бы сэр Джон Бра­у­нинг, гу­бер­на­тор Гон­кон­га в 1850-х годах, про­чи­тав первую главу дик­кен­сов­ской "Тайны Эдви­на Друда" на­пи­сал её име­ни­то­му ав­то­ру лич­ное пись­мо, в ко­то­ром ука­зал Дик­кен­су на неко­то­рые несо­от­вет­ствия его опи­са­ний ку­ре­ния опи­ума с ре­аль­но­стью. Сэр Джон утвер­ждал, что ку­ри­тель­ные труб­ки, сде­лан­ные из чер­ниль­ных пу­зырь­ков, яв­ля­ют­ся нон­сен­сом, а в пра­виль­ных ки­тай­ских труб­ках опиум по­ме­ща­ют внутрь мед­но­го шара, укреп­лён­но­го по­се­ре­дине полой бам­бу­ко­вой палки. К пись­му при­ла­гал­ся даже эскиз такой "пра­виль­ной труб­ки". В от­вет­ном пись­ме Чарльз Дик­кенс по­бла­го­да­рил сво­е­го чи­та­те­ля за такое вни­ма­ние к де­та­лям ро­ма­на и за­ме­тил, что все­гда опи­сы­ва­ет толь­ко то, что видел соб­ствен­ны­ми гла­за­ми ‒ и это ка­са­ет­ся не толь­ко пред­ме­тов, но и дей­ству­ю­щих лиц его ро­ма­нов.

Дей­стви­тель­но, и я, и мно­гие дру­гие ис­сле­до­ва­те­ли об­на­ру­жи­ли зна­чи­тель­ное число ре­аль­ных лич­но­стей, с ко­то­рых Дик­кенс спи­сы­вал об­ра­зы своих пер­со­на­жей. Ка­но­ник Уай­стон, слу­жив­ший свя­щен­ни­ком Ро­че­стер­ско­го со­бо­ра в 1842-м году, стал Сеп­ти­му­сом Кри­спарк­лом, образ гро­мо­глас­но­го Лу­ка­са Хо­ни­тан­де­ра спи­сан Дик­кен­сом с ква­ке­ра-ре­фор­ма­то­ра Джона Болда, мэр со­сед­не­го с Ро­че­сте­ром го­род­ка Мэйдсто­у­на по имени Томас Эд­метт стал мэром ро­ман­но­го Клой­стерг­э­ма ту­по­го­ло­вым Сапси, а ши­ро­ко из­вест­ную хо­зяй­ку лон­дон­ско­го опи­ум­но­го при­то­на Ма­туш­ку Аб­дал­лу автор "пе­ре­ли­це­вал" в ска­ред­ную и мсти­тель­ную Прин­цес­су Ку­рил­ку. Без со­мне­ния, и все про­чие пер­со­на­жи "Тайны Эдви­на Друда" взяты пи­са­те­лем из ре­аль­ной жизни ‒ по край­ней мере, их внеш­ний облик, если уж не точ­ные де­та­ли их био­гра­фий.

В одной из преды­ду­щих ста­тей я вы­дви­нул тео­рию, что и сам сюжет "Тайны Эдви­на Друда" яв­ля­ет­ся пе­ре­дел­кой на де­тек­тив­ный лад сю­же­та ро­ма­на Эн­то­ни Трол­ло­па "Смот­ри­тель" ‒ уж слиш­ком много пе­ре­кли­ка­ю­щих­ся между собой де­та­лей об­на­ру­жи­ва­ет­ся в этих двух ро­ма­нах. Вы­ве­ден в ро­мане Дик­кен­са и сам Эн­то­ни Трол­лоп: едкой ка­ри­ка­ту­рой на него мне пред­став­ля­ет­ся образ клер­ка Ба­з­за­рда ‒ ворч­ли­во­го и са­мо­лю­би­во­го без­дель­ни­ка, ав­то­ра неудав­шей­ся пьесы "Тер­нии забот". До на­ча­ла своей пи­са­тель­ской ка­рье­ры, Эн­то­ни Трол­лоп семь лет ра­бо­тал клер­ком в поч­то­вом от­де­ле­нии, и был (по соб­ствен­ным его сло­вам, при­ве­дён­ным в его "Ав­то­био­гра­фии") крайне там несча­стен и неуспе­шен. В своё время на­пи­сал он и пьесу "Did He Steal It?" ‒ вещь на­столь­ко без­дар­ную, что о ней плохо от­зы­ва­лись даже его дру­зья-ак­тё­ры. Света рампы она не уви­де­ла ни­ко­гда, так же, как и пьеса Ба­з­за­рда.

 

>>> Читать дальше [Read more]

Benny R. Reece: Mystery of Edwin Drood Solved

Отправлено 4 февр. 2018 г., 11:43 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 4 февр. 2018 г., 11:43 ]

My favourite example of this way of seeing the novel [using Dickens’ death as the point from which to read the text] is Benny R. Reece’s utterly mad book, The Mystery of Edwin Drood Solved (1989). It argues that Dickens wrote the book as a sort of inverted roman a clef, so that anyone familiar with Greek mythology could arrive at the ending he would never live to write.

Edwin Drood, he claims, is a puzzle designed by an author who had no intention of completing it (and which can therefore be seen as already finished), made to be deciphered by a reader who could identify the clues provided. Based on the assumption that Dickens had patterned his plot on Greek mythology, Reece makes Dickens’ text adopt the complicated family and intrigue patterns of the Olympic pantheon, making it necessary to conclude that Helena (as Artemis) killed Drood (as Orion) because he tried to rape her. Still according to this logic, Honeythunder (Zeus), Tartar (Poseidon) and Durdles (Pluto) are brothers; and Rosa (Eos) is romantically involved with Datchery, Drood, Grewgious and Joe (the omnibus driver), in what Reece accurately describes as a “frankly lewd” romantic subplot (Reece 1989:46). I, for one, never suspected Dickens had it in him.

>>> Читать дальше [Read more]

The Mystery of Edwin Drood … Concluded!

Отправлено 4 февр. 2018 г., 11:12 пользователем Sven Karsten   [ обновлено 4 февр. 2018 г., 11:12 ]

In the summer of 1870, Charles Dickens was exhausted by work and travel and traumatized by the Staplehurst railway accident, which he survived but ten others did not. He died on June 9, leaving unfinished his final novel, The Mystery of Edwin Drood.

Ever since, readers have struggled to figure out how the novel would have ended, and the solutions to its various plot mysteries. Was Edwin Drood murdered, and if so, by whom? Who is the mysterious ‘Dick Datchery’ — a man (or woman?) — clearly in disguise? What is the destiny of the star-crossed nonlovers Drood and Rosa Bud, and the Sri Lankan (‘Ceylonese’) siblings known in England as Neville and Helena Landless? What would the ending have said about Dickens’s final views on the novel’s major themes: the passage of time and regimes, imperialism and colonialism, ‘progress’ and envy, and more?

Several UWGB students taking English 436: Major Authors: Dickens have ‘found’ some lost fragments that look like endings to Edwin Drood. To see the novel concluded, choose your adventure from these possibilities.

>>> Читать дальше [Read more]

1-10 of 151